Zgodnie z kanonem 1246 Kodeksu Prawa Kanonicznego w dniu dzisiejszym
mamy obowiązek uczestniczyć w Eucharystii. Zwalnia na od tego jednak dekret
Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów z 4 marca 2003 r., a to dlatego, że w Polsce nie jest to dzień wolny od pracy. W krajach takich jak Austria,
Hiszpania, Portugalia i Włochy dzień ten jest jednak dniem wolnym od pracy. Jeśli jednak mamy taką możliwość – powinniśmy wziąć udział w Eucharystii. Zresztą w tym rou 8 grudnia przypada w niedzielę, więc zasady te odnoszą się raczej do innych lat.
Prawda o Niepokalanym Poczęciu Maryi jest dogmatem wiary. Ogłosił go uroczyście 8 grudnia 1854 r. bullą Ineffabilis Deus papież Pius IX w bazylice św. Piotra w Rzymie w obecności 54 kardynałów i 140 arcybiskupów i biskupów. Orzeczenie to wygłoszone zostało ex-cathedra, co oznacza najwyższy autorytet, nieomylność papieską w nauczaniu prawd wiary.
Prawda o Niepokalanym Poczęciu Maryi jest dogmatem wiary. Ogłosił go uroczyście 8 grudnia 1854 r. bullą Ineffabilis Deus papież Pius IX w bazylice św. Piotra w Rzymie w obecności 54 kardynałów i 140 arcybiskupów i biskupów. Orzeczenie to wygłoszone zostało ex-cathedra, co oznacza najwyższy autorytet, nieomylność papieską w nauczaniu prawd wiary.
Oto treść tego ogłoszenia:
(...) ogłaszamy, orzekamy i określamy, że nauka, która utrzymuje, iż
Najświętsza Maryja Panna od pierwszej chwili swego poczęcia – mocą
szczególnej łaski i przywileju wszechmogącego Boga, mocą przewidzianych
zasług Jezusa Chrystusa, Zbawiciela rodzaju ludzkiego – została
zachowana jako nietknięta od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego, jest
prawdą przez Boga objawioną, i dlatego wszyscy wierni powinni w nią
wytrwale i bez wahania wierzyć.
Pius IX nie był jednak żadnym odkrywcą. Potwierdził i umocnił wiarę pokoleń chrześcijan. Bowiem już w pierwszych wiekach, gminy chrześcijańskie wierzyły w to, że Maryja została niepokalanie poczęta. W tym miejscu konieczne jest zaznaczenie, że nie można mylić dwóch pojęć (choć często tak się właśnie dzieje) –mianowicie kwestii niepokalanego poczęcia Maryi i tego, że urodziła Jezusa będąc dziewicą. Ta druga sytuacja dotyczy Jezusa, pierwsza zaś Jego Matki. Niepokalane poczęcie Maryi znaczy po prostu tyle, że w chwili, gdy została poczęta w łonie swej matki, świętej Anny, była bez grzechu. Nie dotknął jej grzech pierworodny, który jest udziałem każdego człowieka. To właśnie dzięki tej czystości od grzechu Pierwszych Rodziców, dzięki temu, że wolna była od skazy, mogła później począć samego Boga.
Wyznawcą twierdzenia o niepokalanym poczęciu był np. święty Augustyn z Hippony. Jego przeciwnikami zaś Bernard z Clairvaux i święty Tomasz zAkwinu.
Dogmat o niepokalanym poczęciu został ogłoszony tak naprawdę już w roku 439. Jednakże ogłoszenie na soborze w Bazylei nie zostało w pełni uznane, gdyż jest on uznawany za sobór schizmatycki. wielokrotnie jeszcze w dziejach papieże potwierdzali Święto Poczęcia, które od 1708 roku obowiązywało w całym Kościele łacińskim. Dopiero jednak Pius IX nadał mu charakter dogmatu. O opinie poprosił ponad sześciuset biskupów. Jedynie 28 z nich nie było co do tego przekonanych (z czego zaledwie czterech uznało, że to niemożliwe, a kolejni p prostu doradzali ostrożność w kwestii nadania temu twierdzeniu tak wysokiej rangi).
Należy jednak zwrócić uwagę, że dogmat ten nie jest uznawany przez kościoły prawosławne, ewangelickie, starokatolickie. Jako prawda wiary, ale już nie dogmat uznawane jest w kościołach mariawickich i polskokatolickich.
Co oznacza, że niepokalane poczęcie NMP jest dogmatem? Znaczy tyle, że wiara w nie nie jest uważana za konieczną do zbawienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz