Dune fairytales

wtorek, 4 czerwca 2013

Tarta z ciemnej mąki

Tarta właściwie dobra jest na każda porę roku i na każdą pogodę. W lecie można ją przyrządzić np. ze szpinakiem albo cukinią, a także na sodko – ot, choćby z truskawkami.zimą będzie doskonale smakowała z ciągnącym się serem i ostrą salami, albo z pieczarkami. Przepis na nią jest nadzwyczaj prosty i dość szybko się ją wykonuje. Owszem – na jakiś czas ciasto odkładamy do lodówki, w tym czasie jednak szykujemy farsz, albo (jeśli już jest gotowy) – po prostu odpoczywamy. Podam Wam dzisiaj przepis na ciasto oraz pewne warianty, które osobiście w ostatnim czasie wypróbowałam, jeśli chodzi o farsz Dlatego właśnie w nazwie nie podałam, o jaki smak chodzi. Zapraszam do czytania i... do dzieła, do kuchni marsz! :)

Ciasto:
 – 40 dkg mąki graham (ja używam żytniej),
– 250 dkg masła,
– szczypta soli,
– 2 łyżki zimnej wody lub mleka,
– 2 jaja.


Łączymy wszystkie składniki, ugniatając kruche ciasto. Kiedy już ma odpowiednią konsystencję – delikatnie lepi się do dłoni – wkładamy je do lodówki na około 30 minut. 
Po wyjęciu ciasta z lodówki układamy je w blasze. Blachę wcześniej smarujemy tłuszczem albo wykładamy folią aluminiową. Kiedy ciasto jest już ukształtowane – zajmuje cała blachę, a brzegi są delikatnie wyżej – kładziemy na nie jakieś obciążenie. Może to być np. druga blacha, ja tak właśnie robiłam. Koleżanka, która mnie uczyła robić tartę podała mi nieco inne wyjście – położyć a cieście folię aluminiową i wysypać na wierzch groch. To nie ma znaczenia. Grunt w tym, by ciasto było czymś delikatnie obciążone, aby nie urosło.
Blachę z ciastem wkladamy do piekarnika rozgrzanego do 200 stopni celsjusza i pieczemy (z obciążeniem) około 10 minut.
Następnie wyjmujemy je z piekarnika, usuwamy obciążenie. Piekarnik skręcamy do temperatury 175 stopni Celsjusza.
Kładziemy farsz, polewany sosem, wkładamy ponownie do piekarnika i pieczemy 30-40 minut.


Farsze, które robiłam:


1. Cukinia:
– 2 cebule,
– 2 cukinie,
– 2 łyżeczki tymianku,
– ser żółty,
– czosnek i pieprz.
2. Ser z szynką:
– żółty ser,
– szynka,
– rozmaryn,
– pomidory,
– szafran.
3. Szpinak:
– szpinak,
– czosnek,
– śmietanka.


Sos:
Dotychczas przyrządzałam do tarty sos pomidorowy, jadłam ją również raz z beszamelem. Proponowano mi również sos ze śmietany 18% oraz jajek, ale dotychczas jeszcze go nie wypróbowałam. To juz naprawdę zależy od Waszego pomysłu :) 
Życzę wszystkim smacznego!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz